X
Du har ingen varer i handlekurven.

Det meste innen fiske og båtliv

Siden 1917

Søk
Filter
Logg inn

Seajet 038 Bunnstoff 0,75L

Seajet 038 Taisho er det ypperste innen bunnstoff teknologi, og er totalt fri for alle metaller , og er derfor spesielt velegnet for aluminium skrog typer. Seajet 038 inneholder ett rask nedbrytbart nyutviklet giftstoff "Econea" som er svært effektivt mot både rur, slim og groe. Seajet 038 Taisho har sterke klare farger. Bunnstoffet er effektivt opptil 40 knop. DETTE PRODUKTET ER KUN TILGJENGELIG I BUTIKK I FJORDGATA.
Antall
kr 399,00
Vi anbefaler at det ikke påføres bunnstoff på båter når temperaturen er under 10 C°. Før vi begynner å male

Aller først må du kle deg riktig. Maling kan være en sølete jobb, så ta på deg noen gamle klær, engangsdress eller en kjeledress; engangshansker; og en hatt. Vi anbefaler også at du bruker vernebriller, spesielt når du arbeider under båten.

Bruk ikke genser eller lue av ull når du maler - fordi fibrene kan feste seg i malingen.

Du trenger også grunnleggende verktøy, som skrape for å skrape bort løs maling; smergel og/eller sandpapir og klosser for å pusse bunnen lett; en bøtte vann til smergelpapiret; og pensler eller ruller til å påføre bunnstoffet med. Og glem ikke maskeringstape til vannlinjen.

Anoder fjernes helst før du maler, men dersom det ikke er mulig, maskeres disse lett med tape eller vanlig aluminiumsfolie.

Båt inspeksjon



Etter at båten er heist opp av vannet må båten vaskes ved å høytrykks spyle båten. Dersom det er mye rur, sjøgress, slim og groe, bruk da Seajet vannlinjerens. Spray Seajet vannlinje rens på det området som ønskes behandlet børst så lett over det samme området med børste med stiv bust, 
la det så stå i tre minutter og spyl så av gjerne ved bruk av høytrykks spyler.

Om det fortsatt er noe slim, rur, groe igjen, gjenta den samme behandlingen. Dersom det etter behandligen er merker etter rur som skarpe kanter etc. må disse pusses med sandpapir eller smergel for å unngå merker i overflaten.

Områder som var dekket av løftestropper under spyling må også skrubbes grundig for å fjerne alle spor av groe.

Løs maling og luftlommer må fjernes ved å skrape ned til et fast underlag. Større områder kan behandles med lett sandblåsing eller Sormap bunnstoff fjerner. Men, bruk aldri kjemiske malingsfjernere på glassfiber, fordi de raskt vil ødelegge den beskyttende gel-coaten.

Osmose er et kjent problem på glassfiber båter, og er vanligvis ikke alvorlig uten at skroget er fult av blemmer. Små, lokale blemmer kan ofte bli behandlet ved at fjerner all bunnstoff og primer og man borer hull i disse blemmene med en forsenket drill, og man sørger for at disse hulrommene 

tørker 100% ut. Man fyller deretter de samme hullene med epoksy sparkel, deretter på føres tre strøk med Seajet 117 epoksy primer på de bare området og deretter påføres det ønskede Seajet bunnstoffet.

Større områder med blemmer, eller store hevelser i gel-coaten er en mer alvorlig sak, og bør behandles av profesjonelle.

Overflatebehandling



Overflater som skal males må være rene, tørre og uten olje eller fett.

Ubehandlede områder må først primes og ujevnheter må fylles med epoksy filler.

Eksisterende bunnstoff trenger ikke nødvendigvis noen spesiell forbehandling annet enn grundig rengjøring, men kan pusses lett med vått sandpapir for å fjerne mindre ujevnheter i malingen.

Bunnstoff må aldri pusses med tørt sandpapir eller brennes av med varmlufts malings fjerner, fordi den til og med på slutten av sesongen vil inneholde giftige kjemikalier. Så bruk av vått sandpapir/smergel, det er eneste sikre metode.

I tillegg til at det er tryggere, gjør bruk av vått sandpapir/smergel at jobben ikke tar så lang tid som du kanskje først trodde.

Propeller kan rengjøres med en drill med stålbørste for å gi en glatt polert flate. Kobberet i bronse propellene holder disse vanligvis groefrie uten bruk av bunnstoff, men dersom det er områder hvor groe er et problem, påføres et strøk med Seajet 034/041.

Til slutt så vasker du igjen med tynner, aceton eller rødsprit for å fjerne alt støv, smuss, fett og fuktighet.

Priming av skrog under vannlinjen



På bare og glatte områder trenger du å flekke med tre strøk med Seajet 011 primer for å sikre skroget mot vann gjennom trengning samt dette gir god vedheft for de påfølgende strøk.

Der hvor all bunnstoff og primer er fjernet og anbefaler man legge tre strøk med Seajet 117som er en 2 komponent epoksy primer, som er laget for å beskytte gel-coaten på glassfiberbåter, aluminium, stål og bly kjøler etc mot vann gjennom trengning.

Når mindre områder skal pusses opp, er 1-komponent primer å foretrekke, påfør tre strøk Seajet 011 primer. Finn den korrekte overmalingstiden mellom hvert strøk - denne informasjon finner du på boksen. Bruk en pensel til små områder eller en rulle til større områder. Vil Seajet bunnstoff være forenelig med hvilket som helst annet eksisterende bunnstoff? I de fleste tilfeller vil det være det, med unntak av hvitt bunnstoff og teflon baserte bunnstoff (som f. eks. VC 17M) som må fjernes helt før Seajet bunnstoff påføres.

Dersom du ikke er sikker på hvilket bunnstoff som er brukt på din båt, eller at din båts tilstand ikke er ideell, er den beste løsning å påføre et totalt forseglet strøk med Seajet 011 primer. Dette vil gi god vedheft for det påfølgende strøk med det valgte bunnstoffet.

Tørketider for primer og bunnstoff finner du på side 56-61 i brosjyren vår.



Påføring av bunnstoff


Hvis mulig, påfør bunnstoff sent på morgenen eller tidlig ettermiddag i rolig, tørt vær. Ikke mal for sent på dagen, spesielt når himmelen er skyfri, fordi raskt fall i temperaturen vil føre til dogg som vil ødelegge det du nettopp har malt. Luftfuktighet fører også til dårligere vedheft og avskalling.

Bruk en maskeringstape av god kvalitet langs vannlinjen, og masker anoder, akslinger og annet som du ønsker å beskytte.

Før du begynner å male, beskytt underlaget med plastikk og fukt også bakken for å hindre at støv fester seg i malingen.
Picture
 
Dersom du skal male på en kald dag bør du oppbevare malingen på et varmt sted til du er klar til å bruke den. Eller - plasser malingsspannet oppi en bøtte fylt med varmt vann. Varm maling er mye enklere å påføre og resultatet blir mye glattere. Rør godt i malingen med en flat rørepinne. Tunge pigmenter fester seg ofte i bunnen. Tynning skal normalt ikke være nødvendig og anbefales ikke.

Ikke bruk maling direkte fra boksen; tøm en passende mengde over i et rullebrett og sett lokket på boksen. Det holder innholdet rent og hindrer kjemiske reaksjoner. Rør av og til i malingen mens du arbeider; ellers kan de tunge bestanddelene i bunnstoffet legge seg i bunnen.

Bunnstoff påføres best med rulle, men ha en pensel for hånden til bruk på steder det er vanskelig å nå med rullen. Ruller av lammeull er gode til å holde på maling og kan raskt dekke et stort område. Men de etterlater seg en grov overflate, som ikke er ideell for racer båter. For å oppnå et glattere resultat, bruk en filtrulle eller en mohairrulle.

Når du bruker rulle, påfør malingen i kryss-maling som om du brukte en pensel. Dette gjør at du får et jevnt lag. Eller, få noen til å gå over etter deg med en malingspute. Ikke stryk frem og tilbake eller prøv å spre det for tynt.

Husk å bruke anbefalt mengde bunnstoff, ellers holder den kanskje ikke ut sesongen!
Vi anbefaler ett strøk med Seajet 031, 033 og 034. Dersom man legger to strøk, kan dette vare for opp til to sesonger. Det anbefales også å bruke et ekstra strøk bunnstoff på båtens skarpe kanter og et strøk rett under vannlinjen, fordi her er det mest utsatt for vannstrømninger.

Kast rullen og rengjør utstyr med Seajet Tynner A etter bruk.

Så snart malingen føles klebrig, fjern maskeringstapen før malingen blir hard. Dette gir deg en mykere malingskant - og en kant som ikke stikker ut.
 
 
 
   
Picture
Bestiller du før kl. 15:00, sendes pakken samme dag.
Sikker betaling. Ingen opplysninger lagres.
Vi anbefaler at det ikke påføres bunnstoff på båter når temperaturen er under 10 C°. Før vi begynner å male

Aller først må du kle deg riktig. Maling kan være en sølete jobb, så ta på deg noen gamle klær, engangsdress eller en kjeledress; engangshansker; og en hatt. Vi anbefaler også at du bruker vernebriller, spesielt når du arbeider under båten.

Bruk ikke genser eller lue av ull når du maler - fordi fibrene kan feste seg i malingen.

Du trenger også grunnleggende verktøy, som skrape for å skrape bort løs maling; smergel og/eller sandpapir og klosser for å pusse bunnen lett; en bøtte vann til smergelpapiret; og pensler eller ruller til å påføre bunnstoffet med. Og glem ikke maskeringstape til vannlinjen.

Anoder fjernes helst før du maler, men dersom det ikke er mulig, maskeres disse lett med tape eller vanlig aluminiumsfolie.

Båt inspeksjon



Etter at båten er heist opp av vannet må båten vaskes ved å høytrykks spyle båten. Dersom det er mye rur, sjøgress, slim og groe, bruk da Seajet vannlinjerens. Spray Seajet vannlinje rens på det området som ønskes behandlet børst så lett over det samme området med børste med stiv bust, 
la det så stå i tre minutter og spyl så av gjerne ved bruk av høytrykks spyler.

Om det fortsatt er noe slim, rur, groe igjen, gjenta den samme behandlingen. Dersom det etter behandligen er merker etter rur som skarpe kanter etc. må disse pusses med sandpapir eller smergel for å unngå merker i overflaten.

Områder som var dekket av løftestropper under spyling må også skrubbes grundig for å fjerne alle spor av groe.

Løs maling og luftlommer må fjernes ved å skrape ned til et fast underlag. Større områder kan behandles med lett sandblåsing eller Sormap bunnstoff fjerner. Men, bruk aldri kjemiske malingsfjernere på glassfiber, fordi de raskt vil ødelegge den beskyttende gel-coaten.

Osmose er et kjent problem på glassfiber båter, og er vanligvis ikke alvorlig uten at skroget er fult av blemmer. Små, lokale blemmer kan ofte bli behandlet ved at fjerner all bunnstoff og primer og man borer hull i disse blemmene med en forsenket drill, og man sørger for at disse hulrommene 

tørker 100% ut. Man fyller deretter de samme hullene med epoksy sparkel, deretter på føres tre strøk med Seajet 117 epoksy primer på de bare området og deretter påføres det ønskede Seajet bunnstoffet.

Større områder med blemmer, eller store hevelser i gel-coaten er en mer alvorlig sak, og bør behandles av profesjonelle.

Overflatebehandling



Overflater som skal males må være rene, tørre og uten olje eller fett.

Ubehandlede områder må først primes og ujevnheter må fylles med epoksy filler.

Eksisterende bunnstoff trenger ikke nødvendigvis noen spesiell forbehandling annet enn grundig rengjøring, men kan pusses lett med vått sandpapir for å fjerne mindre ujevnheter i malingen.

Bunnstoff må aldri pusses med tørt sandpapir eller brennes av med varmlufts malings fjerner, fordi den til og med på slutten av sesongen vil inneholde giftige kjemikalier. Så bruk av vått sandpapir/smergel, det er eneste sikre metode.

I tillegg til at det er tryggere, gjør bruk av vått sandpapir/smergel at jobben ikke tar så lang tid som du kanskje først trodde.

Propeller kan rengjøres med en drill med stålbørste for å gi en glatt polert flate. Kobberet i bronse propellene holder disse vanligvis groefrie uten bruk av bunnstoff, men dersom det er områder hvor groe er et problem, påføres et strøk med Seajet 034/041.

Til slutt så vasker du igjen med tynner, aceton eller rødsprit for å fjerne alt støv, smuss, fett og fuktighet.

Priming av skrog under vannlinjen



På bare og glatte områder trenger du å flekke med tre strøk med Seajet 011 primer for å sikre skroget mot vann gjennom trengning samt dette gir god vedheft for de påfølgende strøk.

Der hvor all bunnstoff og primer er fjernet og anbefaler man legge tre strøk med Seajet 117som er en 2 komponent epoksy primer, som er laget for å beskytte gel-coaten på glassfiberbåter, aluminium, stål og bly kjøler etc mot vann gjennom trengning.

Når mindre områder skal pusses opp, er 1-komponent primer å foretrekke, påfør tre strøk Seajet 011 primer. Finn den korrekte overmalingstiden mellom hvert strøk - denne informasjon finner du på boksen. Bruk en pensel til små områder eller en rulle til større områder. Vil Seajet bunnstoff være forenelig med hvilket som helst annet eksisterende bunnstoff? I de fleste tilfeller vil det være det, med unntak av hvitt bunnstoff og teflon baserte bunnstoff (som f. eks. VC 17M) som må fjernes helt før Seajet bunnstoff påføres.

Dersom du ikke er sikker på hvilket bunnstoff som er brukt på din båt, eller at din båts tilstand ikke er ideell, er den beste løsning å påføre et totalt forseglet strøk med Seajet 011 primer. Dette vil gi god vedheft for det påfølgende strøk med det valgte bunnstoffet.

Tørketider for primer og bunnstoff finner du på side 56-61 i brosjyren vår.



Påføring av bunnstoff


Hvis mulig, påfør bunnstoff sent på morgenen eller tidlig ettermiddag i rolig, tørt vær. Ikke mal for sent på dagen, spesielt når himmelen er skyfri, fordi raskt fall i temperaturen vil føre til dogg som vil ødelegge det du nettopp har malt. Luftfuktighet fører også til dårligere vedheft og avskalling.

Bruk en maskeringstape av god kvalitet langs vannlinjen, og masker anoder, akslinger og annet som du ønsker å beskytte.

Før du begynner å male, beskytt underlaget med plastikk og fukt også bakken for å hindre at støv fester seg i malingen.
Picture
 
Dersom du skal male på en kald dag bør du oppbevare malingen på et varmt sted til du er klar til å bruke den. Eller - plasser malingsspannet oppi en bøtte fylt med varmt vann. Varm maling er mye enklere å påføre og resultatet blir mye glattere. Rør godt i malingen med en flat rørepinne. Tunge pigmenter fester seg ofte i bunnen. Tynning skal normalt ikke være nødvendig og anbefales ikke.

Ikke bruk maling direkte fra boksen; tøm en passende mengde over i et rullebrett og sett lokket på boksen. Det holder innholdet rent og hindrer kjemiske reaksjoner. Rør av og til i malingen mens du arbeider; ellers kan de tunge bestanddelene i bunnstoffet legge seg i bunnen.

Bunnstoff påføres best med rulle, men ha en pensel for hånden til bruk på steder det er vanskelig å nå med rullen. Ruller av lammeull er gode til å holde på maling og kan raskt dekke et stort område. Men de etterlater seg en grov overflate, som ikke er ideell for racer båter. For å oppnå et glattere resultat, bruk en filtrulle eller en mohairrulle.

Når du bruker rulle, påfør malingen i kryss-maling som om du brukte en pensel. Dette gjør at du får et jevnt lag. Eller, få noen til å gå over etter deg med en malingspute. Ikke stryk frem og tilbake eller prøv å spre det for tynt.

Husk å bruke anbefalt mengde bunnstoff, ellers holder den kanskje ikke ut sesongen!
Vi anbefaler ett strøk med Seajet 031, 033 og 034. Dersom man legger to strøk, kan dette vare for opp til to sesonger. Det anbefales også å bruke et ekstra strøk bunnstoff på båtens skarpe kanter og et strøk rett under vannlinjen, fordi her er det mest utsatt for vannstrømninger.

Kast rullen og rengjør utstyr med Seajet Tynner A etter bruk.

Så snart malingen føles klebrig, fjern maskeringstapen før malingen blir hard. Dette gir deg en mykere malingskant - og en kant som ikke stikker ut.
 
 
 
   
Picture
Skriv din egen anmeldelse
  • Kun registrerte brukere kan skrive anmeldelse
  • Dårlig
  • Perfekt

Noe du lurer på?

Bare ring oss på telefon 73 51 21 55 eller send oss en epost hvis du har spørsmål om dette produktet.