Smoooth betaling med Klarna
Søk
Butikken Logg inn Retur Betaling Frakt/hjemkjøring

YAMAHA PROPELL 9 1/4 X 10 1/2-J1

1 440 ,-
Tilgjengelighet: Få på lager
    Betal enkelt med eller
    Estimert levering: tirsdag 08.10 - onsdag 09.10 info
    Kan fravike under salgsperioder, helg og helligdager.
    Hent i butikk – info
    Ordren din kan hentes i butikken vår – Fjordgata 37 i Trondheim sentrum Les mer
    Få varen levert på døren – info
    Vi tilbyr hjemkjøring innenfor disse områdene: Væretrøa - Hommelvik, Klæbu, Melhus og Byneset. Les mer
    Beskrivelse

    Yamahas originale aluminiums propell. 3-blads propell. Passer til forskjellige modeller mellom 8-20HK. Høykvalitets propell som du kan stole på, med lang varighet som hjelper motoren til å yte maks.

    Diameter: 9 1/4'

    Stigning: 10 1/2'

    PASSER TIL FØLGENDE MOTORER:

    F8B / F9,9B / F9,9C / F9,9H SPORT / F15A / F15C / F20B / 9,9D / 9,9F / 15D / 15F

    Propellen utgjør hele forskjellen


    Hvis du ikke har prøvd en av Yamahas Endless-propelløsninger, utnytter du ikke utenbordsmotoren din maksimalt. Den riktige Yamaha-propellen kan maksimere utenbordsmotorens akselerasjon, toppfart, drivstofføkonomi og levetid – samtidig som du får jevnere drift og bedre håndtering. Uansett bruksområde finnes det en original Yamaha-propell som kan hjelpe deg å oppnå maksimum ytelse.

    Kontroller den nåværende stigningen og størrelsen
    Et godt utgangspunkt er å kontrollere stigningen til den nåværende propellen din, trykt på navet. Erfaringen din med denne propellen vil være svært nyttig for å velge en ny, riktig propell.

    Konsulter forhandleren
    Utnytt kunnskapen deres for å få propellanbefalinger basert på båtmerke, båtmodell og båtens produksjonsår samt motormodell og-ID. Nåværende propellstørrelse og -type, nåværende maksimum turtall ved full gass samt typisk og maksimum last. Test alltid anbefalte propeller på sjøen hvis du har mulighet.

    PROPELLINFORMASJON

    propeller

    STIGNING 
    Stigning er den «teoretiske» avstanden (i tommer) en propell ville ha beveget seg i en full omdreining – hvis den hadde beveget seg gjennom fast stoff. En propell med lav stigning gir bedre akselerasjon og skyvekraft, men lavere topphastighet, mens en propell med høyere stigning gir lavere skyvekraft, men høyere topphastighet.
    Med den riktige propellen kan motoren nå den øvre delen av WOT-området spesifisert av produsenten, med normal til tung last, men uten å overskride det. Hver tomme stigning tilsvarer omtrent 150 +/– 50 o/min.

    Propeller diameter

    DIAMETER 
    Diameter betyr den totale bredden til «sirkelen» ved bladspissene når propellen roterer. Propeller med stor diameter fortrenger mer vann og når lenger ned i vannet, så de brukes vanligvis på store, tunge båter eller båter med høye motorfester. Propeller med liten diameter brukes vanligvis på lette båter, der propellen virker nær vannflaten – eller når man trenger en motor med høyere turtall.

    Number of blades

    ANTALL BLADER 
    Propeller med tre blader er det vanligste. De gir god total ytelse, topphastighet og effekt for de fleste bruksområder. En propell med fire blader gir høyere baug- og hekkløft og reduserer propellventilasjon, men samtidig bruker den mer motorkraft, noe som fører til lavere topphastighet og andre håndteringsegenskaper.

    BLADGEOMETRI 
    Bladgeometri henviser til den faktiske formen til bladet (eller øret). Ved å endre bladform, diameter og stigning kan man skape ulike ytelsesegenskaper for ulike propelltyper og -stiler.

    BLADAREAL
    Bladareal er den totale overflaten til bladene. Jo større bladoverflate, desto mer vann fortrenger propellen, og desto bedre blir skyvekraften og planingseffektiviteten. For stort bladareal kan imidlertid gi betydelig større treghet, redusere turtallet og føre til negative håndteringsegenskaper.

    CUP

    KUPPING 
    Kupping er den lille bretten ytterst på propellbladene. Brukt i riktig grad bidrar kupping til å redusere ventilasjon og propellsluring, noe som betyr høyere baugløft og at motoren kan monteres høyere. Overdreven kupping kan imidlertid føre til for høyt styredreiemoment og for stort baugløft – og begrense motorens evne til å nå og opprettholde riktig turtall ved en bestemt stigning.

    Rake

    BLADVINKEL («rake») 
    Bladvinkel er vinkelen til bladet i forhold til propellnavet og uttrykkes i grader. En høy bladvinkel egner seg best for bruksområder der motoren er montert høyt, for å redusere ventilasjon og øke baugløftet. For høy bladvinkel kan imidlertid slite på motoren, redusere skyvekraften og føre til negative ytelses- og håndteringsegenskaper. En propell med lav bladvinkel belaster motoren mindre, noe som kan bety bedre skyvekraft og høyere turtall ved WOT.

    SDS – DEMPESYSTEM FOR GIRSKIFT 
    Yamahas unike dempesystem for girskift (SDS) reduserer det irriterende støtet og støyen man vanligvis forbinder med å bytte gir, ved hjelp av en aktermontert skive og et nav med matchende spor som absorberer støy og vibrasjon. Denne smarte løsningen gjør girskiftingen jevnere og stillere.

    Kontakt oss