Beskrivelse
Legendariske F150 har fremdeles elegant utseende og flotte funksjoner, men nå får du jevnere girskift og mer sofistikert ytelse – takket være den nyeste Drive-by-Wire-teknologien til vår digitale elektroniske gass og girskift (F150G). Den avanserte DOHC-designen (Double Overhead Camshaft) og spesielle inntaks- og eksossystemene optimaliserer forbrenningsprosessen – og en spesiell kåpedesign samler opp og tømmer vann mer effektivt. Mange andre unike funksjoner, som variabelt dorgeturtall, vårt Power Trim & Tilt-system med stort utslag og Yamahas valgfrie Y-COP fjernstyrte startsperre, gjør den nye versjonen av denne fremragende motoren til en fryd å bruke.
Pris uten rigging
F150LB: Motoren er utstyrt med kobling for rattstyring, elektrisk start og Powertrim & Tilt. Pris er inkludert motor- og girolje.
Veil. pris: 183.400,-
F150XB: Motoren er utstyrt med kobling for rattstyring, elektrisk start og Powertrim & Tilt. Pris er inkludert motor- og girolje.
Veil. pris: 185.000,-
Pris med rigging
F150LB: Motoren er utstyrt med kobling for rattstyring, elektrisk start og Powertrim & Tilt. Pris er inkludert sidemontert kontrollboks, instrument med turtall, trimnivå og timeteller, instrument med fartsmåler, Y-cop startsperre, samt ferdig påfylt med både motor- og girolje.
Veil. pris: 196.810,-
F130XA: Motoren er utstyrt med kobling for rattstyring, elektrisk start og Powertrim & Tilt. Pris er inkludert sidemontert kontrollboks, instrument med turtall, trimnivå og timeteller, instrument med fartsmåler, Y-cop startsperre, samt ferdig påfylt med både motor- og girolje.
Veil. pris: 198.410,-
Detaljer
- Motordekselutforming samler opp og tømmer vann på en bedre måte
- EFI for renere effekt og høyere effektivitet
- Dobbel overliggende kamaksel (DOHC) forbedrer ytelse
- PrimeStart™-system for enkel start
- Digital elektronisk gass og girskift (F150G)
- Systemet for variabelt dorgeturtall for kjøring i lave hastigheter
- Kompatibel med Yamahas digitale nettverkssystem
- Power Trim & Tilt med stort utslag
- Mulighet for Yamaha Customer Outboard Protection-system (Y-COP)
- Tiltbegrensersystem (tilleggsutstyr)
- Dobbelt batteriladesystem (tilleggsutstyr)
- Motor med motroterende propeller kan leveres
Motor
Motortype | Firetakt | Firetakt |
Slagvolum | 2 670 cm³ | 2 785 cm³ |
Antall sylindere/konfigurasjon | 4/In-line, 16-valve, DOHC | 4/In-line, 16-valve, DOHC |
Boring x slag | 94,0 mm x 96,2 mm | 96,0 mm x 96,2 mm |
Propellakseleffekt | 110,3kW / 5 500 rpm | 110,3kW / 5 500 rpm |
Driftsområde ved full gasspådrag | 5 000 - 6 000 rpm | 5 000 - 6 000 rpm |
Smøresystem | Wet sump | Wet sump |
Bensininnsprøytningssystem | EFI | EFI |
Ignition / advance system | TCI | TCI |
Startsystem | Electric with Prime Start™ | Electric with Prime Start™ |
Girutvekslingsforhold | 2.00 (28/14) | 2.00 (28/14) |
Anbefalt høyde på båtens akterspeil | L:516 mm X643 mm | L:516 mm X643 mm |
Vekt med propell | F150DETL: 222.0 kg, FL150DETL: 222.0 kg, F150DETX: 227.0 kg, FL150DETX: 227.0 kg | F150GETL: 226.0 kg, F150GETX: 227.0 kg, FL150GETX: 227.0 kg |
Tankvolum | - | - |
Oljemengde | 4,5 Liter | 4,5 Liter |
Styreenhet | Fjernkontroll | Drive By Wire (DBW) |
Trim- og tiltesystem | Power Trim med stort utslag | Power Trim med stort utslag |
Lysspole/vekselstrømsgenerator | 12 V - 35 A with rectifier/regulator | 12 V - 50 A with rectifier/regulator |
Tilt limitter (only for remote control specs) | Valgfri | Valgfri |
Startsperre | YCOP optional | YCOP optional |
Propeller | Valgfri | Valgfri |
Motroterendemodell | Available (ETL, ETX) | Available (ETX) |
Gruntvannskjøring | Standard | Standard |
Digital nettverksinstrument II (LCD-fargeskjerm) | - | Valgfri |
Digitalt nettverks instrument (rundt/firkantet) | Valgfri | Valgfri |
Variabelt dorgeturtall | - | With DN Gauges |
Dobbelt batteriladesystem | Valgfri | Valgfri |
Girskiftdempesystem (SDS) | Valgfri | Valgfri |
Merknad | Effekt I KW er målt på propellakselen etter ICOMIA 28 standard, | Effekt I KW er målt på propellakselen etter ICOMIA 28 standard, |

4-sylindret rekkemotor med DOHC og 16 ventiler.
Med 2 innsugsventiler og 2 eksosventiler på hver sylinder, og med doble kamaksler som opererer individuelt, forbedres innsugs- og eksoseffektiviteten drastisk, og drivstofforbruket optimaliseres under forbrenningen. TCI-tenningssystemet sørger for enkel start, holdbarhet, lenger levetid for pluggene og ikke minst førsteklasses pålitelighet.

Elegant og effektiv motordekselutforming
Et tiltalende utseende er ikke den eneste fordelen ved motordekselutformingen. Den er utformet for oppsamling og tømming av vann på mest mulig effektive måte, noe som fører til enda jevnere drift, mindre korrosjon og lengre levetid for motoren.

Systemet for variabelt dorgeturtall for kjøring i lave hastigheter
Dette sofistikerte systemet lar deg kjøre i lave hastigheter på en jevn og enkel måte ved å justere hastigheten i trinn på 50 o/min ved ganske enkelt å trykke på en bryter. Dette er ideelt for fisking eller rolig cruising gjennom stille områder.

Digitale nettverksmålere og Drive-by-Wire
F150 er fullstendig kompatibel med Yamahas digitale nettverksmålere (6Y8/6YC/6Y9 og nye CL7), som gir deg all informasjon du trenger for å overvåke båt- og motorytelse og -effektivitet. F150G har nå fullstendig Drive-by-Wire-funksjonalitet takket være digital gass og digitalt girskift, som gir svært jevn veksling av gir og kontroll.

SDS (dempersystem for girskift)
Yamahas dempesystem for girskift (SDS) ble først lansert for de større V8- og V6-modellene, og det er en god funksjon som automatisk reduserer dunkelyden man vanligvis forbinder med å bytte gir. Et gumminav kombinert med en nøye konstruert spesialskive med spor absorberer støy og vibrasjon. Det gir jevnere og mer stille girskift.

Mulighet for Yamaha Customer Outboard Protection-system (Y-COP)
Det valgfrie startsperresystemet Y-COP er brukervennlig og effektivt: motoren aktiveres og deaktiveres med et enkelt trykk på en enkel fjernkontroll. Dette hindrer at båten blir stjålet, og du slipper å bekymre deg når du forlater den.

Modell med motroterende propeller
Med to standardmotorer på båten, hvor begge propellene roterer samme vei, har båten en tendens til å trekke mot babord. Dette gjør at den blir vanskeligere å kjøre i høy hastighet, så F150 er også tilgjengelig med en motroterende propell. Når denne monteres ved siden av en standard propell, har føreren perfekt, nøytral kontroll.

Dobbelt batteriladesystem (tilleggsutstyr)
Det avanserte, doble batteriladesystemet lader to batterier samtidig. Det gir massevis av strøm til å starte motoren, selv etter lange perioder med lavt turtall og mye utstyr i bruk.